پارت 3 اسپیکینگ

پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس

مقالات

نکات اولیه و مهم پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس

در این بخش به نکات اولیه و مهم درباره پاسخ‌دهی به سوالات پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس می‌پردازیم. این مقاله شامل راهکارهایی می‌شود برای:

  • اگر سوالی را متوجه نشدیم چه باید کنیم؟
  • اگر ایده‌ای نداشتیم چه باید کنیم؟
  • چگونه پاسخ‌های خود را توسعه (Extend) دهیم؟

بسیاری از زبان‌آموزان پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس را چالش‌برانگیز می‌دانند و دقیقاً نمی‌دانند چگونه باید در این بخش عمل کنند. نکاتی که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم، به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری در پارت سوم اسپیکینگ آیلتس کسب کنید.

۱. اگر سوال پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس را متوجه نشدیم، چه کنیم؟

نکته مهم در سوالات پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس این است که سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر فرد، با هر سطح اطلاعات عمومی، می‌تواند پاسخ دهد. ایده شما مهم نیست و حتی اگر ممتحن با شما موافق نباشد، تفاوتی ندارد. آنچه برای اگزمینر اهمیت دارد، این است که چطور ایده خود را توضیح می‌دهید و چطور مفهوم مورد نظر را منتقل می‌کنید.

اما گاهی ممکن است متوجه سوال مطرح‌شده نشوید. در این شرایط، می‌توانید از ممتحن (Examiner) درخواست کنید که سؤال را تکرار کند. یا اگر لغتی برایتان ناشناس بود، از او بخواهید معنی آن کلمه را توضیح دهد. با این حال، دقت داشته باشید تا جای ممکن زیاد از این کار استفاده نکنید، چون ممکن است این حس القا شود که می‌خواهید از قانون سوءاستفاده کنید.

 می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  • Sorry, I didn’t catch the question, can you repeat that again?
  • I’m sorry, can you say the question again?
  • Sorry, can you tell me what …….. means?

 

 

 

آیا باید به تمامی سوالات پارت ۳ اسپیکینگ پاسخ دهیم؟

بله، تلاش کنید به تمام سوالات پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس پاسخ دهید. حتی اگر سوالی برایتان دشوار بود و برای پاسخ دادن به آن ایده نداشتید، می‌توانید این موضوع را به اگزمینر بگویید و تا حد امکان پاسخ را توضیح دهید. مثلاً:

“…I don’t know a lot about this topic, but if I had to guess I would say…”

دقت کنید از اینگونه عبارات فقط زمانی استفاده کنید که واقعاً هیچ ایده‌ای برای سوال ندارید.

اگر برای فکر کردن به زمان نیاز داشتیم چه کنیم؟

اگزمینر انتظار ندارد شما فوراً و بدون مکث به همه سوالات پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس پاسخ دهید. طبیعی است که گاهی نیاز به زمان برای فکر کردن داشته باشید، چون شما ربات نیستید! می‌توانید از عبارت‌هایی استفاده کنید که نیتیو اسپیکرها (native speakers)برای زمان خریدن به کار می‌برند. عبارت‌های مناسب برای این موقعیت:

  • That’s a difficult question, let me think for a second.
  • That’s a very interesting question, let me think.
  • It’s very difficult to know exactly, but I think/but I believe/perhaps…
  • It’s difficult to say, I think…
  • I don’t really know for sure, but I would say…

نکته مهم: این عبارت‌ها را بیش از حد استفاده نکنید. برخی زبان‌آموزان ابتدای هر جمله از چنین عباراتی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود صحبتشان غیرطبیعی (unnatural) باشد. فقط زمانی که واقعاً به زمان نیاز دارید از این تکنیک استفاده کنید.

چگونه پاسخ‌های خود را در پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس توسعه دهیم؟

در پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس، سوالات معمولاً الگوهای تکراری دارند. لازم است با این تیپ سوالات آشنا شوید، نحوه پاسخ‌دهی درست را یاد بگیرید و تمرین کنید تا مسلط شودی. از رایج‌ترین تیپ سوالات پارت ۳ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • advantages and disadvantages
  • problems and solutions
  • how the issue has changed from the past until now
  • how the issue will change in the future

برای پاسخ دادن به سوالات این بخش، تعداد کلمات مشخص و ثابتی وجود ندارد. اما پاسخ نباید خیلی کوتاه باشد، چون نمی‌توانید پاسخ خود را به اندازه کافی توضیح دهید. همچنین نباید بیش از حد طولانی شود، چون احتمال گیج شدن، اشتباه یا خارج شدن از موضوع (off-topic) وجود دارد. به طور میانگین، پاسخ ایده‌آل شامل ۳‌ تا ۴ جمله پیچیده (complex sentences) است.

جمع‌بندی نکات اساسی پارت ۳ اسپیکینگ آیلتس

  • اگر سوالی را نفهمیدید، مودبانه درخواست تکرار یا توضیح دهید.
  • هیچ سوالی را بی‌پاسخ نگذارید و حتی اگر ایده‌ای ندارید از عبارات مناسب برای پیشبرد گفتگو استفاده کنید.
  • اگر به زمان برای فکر کردن نیاز داشتید، از عبارات متداول زمان‌خریدن به درستی و به جا استفاده کنید.
  • پاسخ‌هایتان را به شکل کامل، منسجم و مطابق با تیپ سوال گسترش دهید.
  • تمرین و آشنایی با انواع سوالات رایج این بخش، کلید موفقیت است.

در دوره‌های اسپیکینگ «ویوا آیلتس» با روش‌های بیشتر و نمونه سوالات و پاسخ‌های متنوع‌تر آشنا خواهید شد. برای آشنایی با محتوای دوره و ثبت‌نام کلیک کنید.

 

حال جهت آشنایی بیشتر با نکات آموزش داده شده و نحوه ی توسعه دادن پاسخ های خود در پارت ۳ آزمون اسپیکینگ چندین نمونه سوال با پاسخ های بند ۹ را برایتان فراهم کرده ایم.

Technique #1- Paraphrase Question

Examiner: What can people do to try and reduce water pollution?

Student: So, what can individuals do to ensure water is kept clean? I think….

Examiner:  How can events like the Olympics improve international relations?

Student: Hmmmm, how can sport bring people from different countries closer together? I believe…

 

Technique #2- Explain why

Examiner: What can people do to reduce water pollution?

Student: I believe the best way to keep water clean is to curb water use at home. (Why?) The vast majority of water is used in the home, (why?), for cooking, cleaning and washing, (why?) therefore by reducing the amount of water we use, (why?) the government can conserve the water supply and keep it clean.

 

Technique #3- Give Examples

Examiner: Have the modes of transport people use in your country changed much over the last few decades?

Student: Absolutely, they have changed a lot. In the past most people used bicycles, but now they predominantly use motorbikes. For example, a recent survey found that 72% of people in Ho Chi. Minh City now own a motorbike.

 

Technique #4- Make Concessions

Examiner: To what extent do you think advertising affects people’s shopping habits?

Student: Personally, I don’t think that it affects the way people shop at all. When people need something they make up their own mind rather than thinking about adverts. However, it must have some influence, if companies pay lots of money for ads.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است